verschillen, een chaotische week, komende tijd - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Willemijn Engelen - WaarBenJij.nu verschillen, een chaotische week, komende tijd - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Willemijn Engelen - WaarBenJij.nu

verschillen, een chaotische week, komende tijd

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

09 December 2013 | Ghana, Wulugu

Hallo allemaal!

Lekker aan het bevriezen in nederland? Ik kan me de temperaturen van thuis toch zoo niet voorstellen nu ik hier ben.
ik had het hier laatst koud.. dat vond ik eigenlijk wel heel fijn haha! het was een iets koudere dag, het waaide hard en het was bewolkt, waardoor ik een vestje aanmoest trekken want ik kreeg serieus kippenvel bij het ontbijt. Maar het was gewoon 21 graden! Gek toch? de dagen hiervoor was het elke dag minstens 35 graden dus bij zo'n temperatuur verschil is het ook bet logisch. Bijna 15 graden kouder dan normaal.. Ja ja want dat is hier aan de hand ik begin die 35 graden normaal te gaan vinden!
Kan me nu dus al helemaal niet voorstellen dat ik normaal rond deze tijd door de sneeuw kan lopen! Ohja en rond deze tijd leuke plannen maak met vrienden en familie voor kerst en oud & nieuw en dat nu iedereen vol word gegooid met de top 2000 en natuurlijk de belangrijkste vraag: of de elfstedentocht geschaatst kan kan worden? haha ik wil het niet weten.. Wat kunnen wij ons toch druk maken enzo om zulke dingen! Die vergadering en die oh zo belangrijke persconferentie die ineens door allemaal programma's heen kwam om te vertellen dat het niet door ging -.-. Ik ben blij dat ik er dit jaar niks over hoef te horen.
Dat is hier wel anders allemaal! Hier hoor je en merk je weer helemaal niks! Ook de feestdagen,het is niet dat het totaal niet gevierd word maar niemand maakt zich druk of maakt plannen of praat er over! En dat is wel fijn anders zou ik het denk ik wel erg jammer vinden en denken dat ik thuis veelste veel mis. Maar is niet zo'n ding hier dus dan ben je er zelf ook nie mee bezig, en stelt het niet zo veel voor! En ja die 35 graden geven me nou ook niet echt het gevoel dat et uberhaubt de december maand is!
Maar aan de andere kant is dit juist leuk om het zo te beleven, zo anders allemaal! De hele sfeer door de hitte en geen versiering maakt het al anders. en het niet regelen en niet plannen en niet mee krijgen wat de rest van de wereld doet met kerst is ook zo anders!
Dat is trouwens wel heel erg hier in het noorden hoor. Zoals jullie het nieuws van nelson mandela niet kunnen missen daar kan je het hier niet eens meekrijgen. Ik heb mijn gast gezin vertelt dat nelson mandela overleden is en dat het een hele happening is in nederland , maar ook in vele andere landen. En dat onze koning misschien wel eens naar zuid afrika zou kunnen gaan hiervoor,en dat iedereen thuis wel weet wie hij is en dat de krant en tv etc wel vol zouden staan met het onderwerp nelson mandela.
De raeactie van iemand in de compound was: mandela? Euhm huh? ik zag hem wel lopen op tv laatst? ik dacht: Gast wat zeg jij nou weer? Als je dan tv kijkt kijk dan goed? Of Weet je eigenlijk wel over wie ik het heb? -.-

En onze hostfather zei: oh really? He was good person! I'm sorry.. Oh I`m really really sorry for that. Oh oh''
ik dacht: 'Euhm ja het is nou ook weer niet dat ik hem ken ofzo? Dat ik er nu een gemis aan heb? maar het was al een iets slimmere opmerking dus ik liep maar stom verbaasd door. Evita zei dat hij had gevraagd : wie is hitler? toen hij, onze host father, een gesprek van haar had opgevangen.
Poeh hé dat onderwijs is hier toch ook echt een ramp. Pijkt wel of die mensen hier onder een steen leven..

Misschien dat het in het zuiden waar wel tv's internetcafe's mensen ambassade's en nieuws aanwezig is, Het wel leeft dat weet ik niet .
maar hier kan de helft niet vertellen wie nelson mandela is en wat er in de wereld zo'n beetje gaande is?
Zoo raar, ben je in afrika krijg je het mee via nu.nl en facebook.nl watniemand hier ook heeft dus dat weet hier niemand! Ech raar en ook wel irritant eigenlijk. gewoon stommig, dan mis je zo veel op het gebied van stand van zaken in andere landen? Kennis over andere weersomstandigheden, over de stormen over de aardbevingen weet ik veel? Zaken van de VN? Over oorlogen? Over de economie? Over technologie? Over ziektes weet ik veel.. ? Je bent niet op de hoogte
de kennis is er al bijna niet, het nieuws al helemaal niet, dus dat toepassen van die kennis en zien of horen over dingen in realiteit is er totaal niet bij..
Daar zit dus al een heeel groot iets wat er voor zorgt dat deze mensen zooo achterlopen. Ze krijgen niks mee dus laat staan dat ze daar dan iets over weten of zelfs over kunnen vertellen.. Nee dat zit dr niet in hier.
Het gedoe in centraal afrika weet hier niemand. Over gijzelingen in een winkelcentrum in kenia hoef ik ook niks te vragen.. Ze hebben er Geen idee van...
Zo saai simpel en ouderwets eigenlijk. (als je niet beter weet ook wel chill eigenlijk).
Mis je ook nooit wat, en hoef je ook nooit wat te volgen en te begrijpen... Want in nederland word je uitgelachen (nouja raar aangekeken) als je sommige dingen niet hebt mee gekregen en er dus niets over kan vertellen.. Dat vinden wij in nederland erg stom!
waar gaat dit verhaal heen? Euhm terug naar de "kerst" vakantie?
Ik denk met oud en nieuw naar tamale (een grote stad 2 uur hier van deze hutjes vandaan) hopelijk kunnen we daar wat gezelligheid vinden. en met kerst? Tja gaan we dan naar het weeshuis overdag? Ik zal nog wel opkijken van hoe triest een kers kan zijn.. en euhmn kerstavond? Je hoort er niks over, ziet er ook niks van dus ja euhm dat zien we nog wel.. kerstachtig als thuis zou het in iedergeval niet zijn! Meer weet ik niet! Of nouja.. Volgensmij is het nog wel gebruikelijk om hier een koe uit te kiezen en die 'lekker' op te eten, maar dat is het ook. dat word vast genieten haha -.- het zal waarschijnlijk gewoon met rijst gegeten worden (zoals elke dag) op ons tafeltje van nog niet eena de afmeting van 1mx1mx0,5.. Vanuit onze plastic stoelen. Niks bijzonders dus eigenlijk, gewoon nog altijd zo behelpen als altijd. Maarja als niemand daar behoefte aan heeft, en niemand beter weet.. Waarom zou je anders doen? Lekker normaal blijven doen!
Er komt waarschijnlijk een nederlands meisje uit het zuiden naar ons toe. Volgens mij om dus die dagen in iedergeval met mensen te zijn die dit ook niet gewent zijn, Nders is het misshien wel heel somber en alleen!
er zijn nog geen vrijwilligers met kerst geweest hier, dus dat is ook nieuw voor het gastgezin! Bedacht me later al wel dat wij wel ongeveer de enige zullen zijn die me kerst en oud en nieuw vrijwilligerswerk doen.
De meeste gaan voor of na de feestdagen op reis natuurlijk Opzich logisch? Maarja grappig om dit verschil eens mee te maken, dus ben dr ook niet zo slecht onder. Nouja we vermaken ons vast wel! Dat zullen jullie tegen die tijd wel horen.


Even snel de week:
Het was een chaotische week.
Maandag was lara ziek thuis gebleven.
Dinsdag zijn we als enige dag met zn allen naar het weeshuis gegaan. met anne evita lara marijke en ik.
Woensdag: marijke en lara brachten een ziek weeskind naar het ziekenhuis, dus evita anne en ik gingen naar het weeshuis.
Donderdag: anne en lara naar het ziekenhuis voor zieke lara, en marijke voelde zich ook beroerd dus die bleef thuis. Dus ik en evita gingen samen naar het weeshuis. vrijdag ochtend is lara plotseling tot het besluit gekomen om eerder naar huis te gaan, ze zag zichzelf de laatste dagen niet meer hier rond lopen, helaas. Dus zijn we allemaal niet gegaan hebben we haar geholpen met inpakken, dingen regelen en uitzwaaien. ik en evita gingen mee naar wale wale om lara op de bus naar accra te zetten. Dus ik ben samen met evita, onze lara uit gaan zwaaien, erg jammer dat het zo gelopen is maarja het is niet anders. Hopelijk word ze in nederland snel beter. En kan ze daar weer tot rust komen en goed geholpen worden dat ze zorgeloos een ziekenhuis uit kan. Daarna hebben we in dat stadje(wale wale) gepint. Nou dat is hier nogal wat, één automaat deed het niet.. Die was leeg ofzo?
De andere liep vast en pakte vervolgens onze ING pasjes niet. Gelukkig heb ik ook nog abn dus kon ik pinnen. Ik pinde 133,- dat is zo'n 400 celi. (de optie om meer te pinnen was er ook niet -.- ) Maar goed ik kreeg vervolgens een stapel van 40 briefjes!:o dat is me een dikke stapel. Ook zijn de briefjes niet zo netjes als in nederland dus was het pakket nog dikker. het klinkt echt heel weinig maar dat is echt een flink pakket. Gelukkig kon mn portemonnee net dicht.
Toen de taxi naar wulungu genomen. Dat is ook wel bijzonder:
Je betaalt naar wulungu 2celi (dat is 60 cent) als de taxi vol zit. wulungu is ongeveer een kwartiertje rijden dat is erg goedkoop dus. maar.... wanneer is de taxi vol?
Twee in de voorste stoel en vier op de achterbank.. Lekker knus of niet?!
wat doet dus iedereen? gewoon wachten tot er andere bij komen met de zelfde bestemming en dan ga je pas. Anders betaal je voor die lege plekken, en hoef je niet te wachten.
( iets wat zich hier ontwikkelt heeft en eigenlijk wel super goed us voor het mileu. Scheelt weer een aantal keer op en neer.. Al hoewel de taxi's hier vreselijk slecht zijn dus dat nog wel tegenvalt.. Bah je ruikt de hele rit de geur van de uitlaat ) Opzich is het nog erg goedkoop als je 2celi voor elke voor elke lege plekken betaalt, maar we wouden het wel eventjes uit testen. En verrassend genoeg was binnen een kwartier de taxi al vol, en konden we met twee voor in en de andere met zn vieren achter in vertrekken.. Het zit niet heel comfortabel maar goed het is wel geestig! Met een volgeladen taxi die bijna uit elkaar rolt over de wegen heen.
En zaterdag hebben marijke en evita de laatse dag met mij en anne bij het weeshuis doorgebracht en vervolgens afscheid genomen van de kids. Zij gaan maandag naar huis, dus dan blijven anne en ik alleen over.
Zondag zijn ik anne en evita naar de kerk geeest. het was weer muziek dans en kleur! Geweldig toch?
onze host- mother kwam bij ons staan en vertaalde zo af en toe. 'Als je zorgen had, waar over maakt niet uit, je kan elke dag naar de kerk komen en door zingen en bidden zal god naar je luisteren en je helpen' blabla ' je moet geen beloftes aan god maken die je niet kan waar maken' blabla en nog verder. toen mocht iedereen als die wou wat zeggen of zingen wat zeggen of zingen! en er gingen serieus mensen naar voren wat zingen, en daar voegde het bandje dan vrolijke muziek aan toe ( eentje zong zoooooooo vals echt erg. Maar iedereen genoot er van dus dat maakte niet uit.. in nederland zou iedereen zich dood ergeren en zich afvragen waarom er een meisje staat te zingen die dat helemaal niet kan..haha en tegen epkaar zeggen: Hoe is dat mogelijk? Wie heeft dat kind hier heen geracht? ) allemaal erg spomtaan en leuk! na een tijdje was er een gangmaker die zorgde dat de hele kerk weer mee deed en begon te klappen en dansen.
Nou en toen werd er weer gesproken..
Ama, onze host-mother, zei dat we naar voren moesten om te vertellen wie we zijn en waar we vandaan kwamen. Ik dacht: serieus? Werd dit net door de microfoon geroepen? Ik keek om mee heen en zag mensen naar ons kijken.. Oke ze willen weten wie we zijn en waar we vandaan komen?
Euhm okee.. Laat maar doen dan! Dus ik stond op! alleen de andere wouden niet, die voelde zich er niet prettig bij! Dat kan natuurlijk en is ook best logish! Want het was ook redelijk ongemakkepijk maar ik voel me er niet prettig bij als we alle drie bleven zitten als ze gewoon vroegen naar onze naam en afkomst. dus ik ben met samen met ama naar voren gelopen... Toen werd het stil ik verluisterde naar ama: moet ik nu me naam zeggen en dat ik uit nederland kom? (haha euhm dat wist ik allaaaaang maarja euhm het was toch wel gekt) Ama zei : ja dat moet je zeggen. Dus ik riep in het engels naar iedereen op de banken en stoelen: 'mijn naam is willemijn en ik kom uit nederland' ama herhaalde het nog in het ghanees. toen zei ama me dat ik wel kon vertellen voor hoelang ik bleef en dat deed ik en dat vertaalde ze ook. sommige mensen begonnen te klappen, sommige mensen hoorde ik stunten met mijn naam,en sommige riepen : god blesses you!
Ik daht; Eeeeeewwwwh okeee? Maar goed ik knikte en lachte vriendelijk en liep vervolgens naar de plek terug. Heel apart! Toen hebben we nog wat gedanst, en het jongetje van ongeveer 9 uit ons gast gezin speelde nog even op het drumstel. Deed die erg leuk en was grappig om te zien. Netjes in zn blouse met stropdas, zn prachtige schoentjes aan haha. Prachtig kereltje!
Ohh het leukste moment vergeet ik nog.
ik stond een beetje mee te klappen en half mee te dansen op de muziek. Natuurlijk niet te enthousiast als een verstrooide toerist ofzo haha. Maar ik deed lichtelijk mee, komt vast door die geweldige sfeer die er hangt. Nog altijd ben ik wat onzeker aan het kijken of ik niet als een lompe hollander uit de maat klap of mij als een houte hark beweeg, maar dat was niet echt geval.. ( door onze afrikaanse jurkjes die we aanhadden gedaan waren we sowieso al goed gekleed en net een van de rest) Toen kwam er een heel oud dun vrouwtje naast me staan dansen, ik denk 80 a 90 jaar en samen hebben we even geklapt en gedanst en toen ik helemaal mee deed en het ritme gewoon goed te pakken had lachte ze naar me en knikte ze dat het goed was.wauw dat vond ik wel super vet!
Het was een echt typisch oud dun afrikaans vrouwtje, dr kleding dr dunne ingevallen gezicht (foto komt nog wel) heeft net leuk met mij staan dansen. super leuk! ik keek wat rond en zag iedereen leuk zingen en klappen etc. Ohja al die lieve kindjes in die doeken op de ruggen van al die moeders is ook een prachtig gezicht. En als iedereen voorzich zelf begint te bidden. Ja dat vind ik echt ongemakkelijk en naar. kleine meisjes die met de handen in hun haar naar de grond bidden. En mannen en vrouwen die met gesloten ogen hard op bidden met hun gezicht tot god en armen hoog houdend en open gevouwen, bidden naar god voor weet ik veel wat. Op een erg heftige manier, dat ik dr bij sta en denk: wat word hier allemaal geroepen? En/of Gevraagd aan god? ja sorry maar zou niet eens weten wat ik moet vragen aan god. Komt niet alleen omdat ik niet zo geloof daar in maar ook niet echt veel heftige dingen heb om voor te gaan bidden ofzo. Ik stond te kijken met wat voor een heftige emotie hun (waarschijnlijk) over problemen of dankbaarheid wouden bidden tot god in een bomvolle kerk. dat ik beetje denk van ja doe even rustig houd je lekker gesloten tegen de buitenwereld.. Zulke emoties laat je toch niet merken? Maarja ondertussen staat er een een vrouw borstvoeding te geven. Was er een zielig meisje stoned aan het zijn en dom voorzich uit aan het staren..en het was opvallend dat er jong en oud alles was aanwezig en de kerk was vol.. Ofnouja het nog onafgebouwde gebouw, nou dat heb ik nou twee keer gezien
Dat ik dacht na anderhalf uur: joeeeee
Ik heb het wel weer gezien. Verschillen gezien klaar. Daarna beetje saaie zondag gehad.. Maar das ook wel lekker
Maandag het laatste ontbijt met marijke en evita gehad, en afscheid genomen, daarna zijn anne en ik naar het weeshuis geweest. Waterput weer opezocht met een aantal kinderen en een kar en de ezel! Dus we hebben een tijd bakken vol water uit een put getrokken! En vergis je niet dat is zwaar!! ik zal he eens voor jullie filmen! Mn slechte rug is er iniedergeval niet zo blij mee, ik lig nu in bed en kan vertellen dat ik er nog wel last van heb..(komt ook door mn slechte rug, maar het is natuurlijk gewoon zwaar om zo'n ton van wel ... Liter (zoek ik op. Binnen tweedagen staat hier een getal) te vullen, met een put, en lang touw, een jerrycan, en trekken maar! de kinderen kunnen tenminste wat drinken als ze dorst hebben! Dus dan voelt het toch goed! ( denk nu niet aan heldere water wat bij ons uit de kraan komt want dan heb je en verkeert beeld) maargoed naast drink water dient die water ton ook voor hun afwas en was etc.
Bahhh die was is zooo vies! Maar goed een emmer een blokzeep en schrobben maar. Het is niet meer vlekkenloos te krijgen maar het is wel een stuk schoner dan eerst! ( en daar doen we he voor!) Er gaan me toch ook vieze kleding de was in! Het water is halverwege al hardstikke bruin.. Bijna zwart zelfs! (niet meer fris om mee te wassen eigenlijk, maarja als het maar iets schoner word, ben ik al blij).dus na wat klusjes en kletsen naar huis gegaan..
En nu iedereen weg is kunnen we naar een andere kamer, eentje waa we wel in kunnen douchen! Nie dat we steeds andere lasig morten vallen dat we even willen badderen. Dus dat is fijn! Foto's komt morgen!
(foto van ons drie in onse afrikaanse jurkjes voor naar de kerk, foto's van het waterhalen, foto's van de kamer)
Ik zal ze morgen avond op mn blog zetten!

San is het wel weer even goed:
Disndag even wat leuks met de kinderen doen... En Na dinsdag hebben we waarschijnlijk genoeg tijd gehad om de boeken van de leraren in te zien dus kunnen we woensdag met lesjes beginnen.
nouja jooooooo dat was het wel weer.
Jullie horen volgde week zondag of later wel weer hoe we week en het weekend was. We willen komend weekend naar tamale. Even een supermarkt opzoeken en een hotel pakken en misschien even wat dingen zien.
En als die week of dat weekend intressant was of ik niks beters te doen heb komt er misschien een blog. Anders later nog wel een keertje.
Nouja
Dat was weer een lang verhaal, ik ga het niet controleren op spelfouten, kromme zinnen en punten en komma's! En ik ga ook niet kijk of het eigenlijk wel de moeite waar was om te vertellen!
Want dan ga ik weer te veel lopen mutsen en dan ik er niet meer uit en dan komt er nooit blog! Dus ik hoop dat jullie di leuk of intressant genoeg vinden om te lezen!
En anders pech gehad want het is me anders veeeelste veel werk

slaaplekker allemaal!

  • 10 December 2013 - 09:05

    Simone:

    Leuk om van je te horen Willemijn! Wat een geweldige ervaringen doe je op... en dit is nog maar het begin! groetjes uit Lochem!

  • 10 December 2013 - 14:46

    Fabien:

    Ooh Willemijn...je schrijft zoals je praat. Hier is inderdaad alles hetzelfde maar de jaargetijden in NL zijn wel uniek. Geniet lekker van je tijd daar en kom als rijker persoon terug . Heel fijne feestdagen x Fabien , Jamie en Frederiek .

  • 10 December 2013 - 19:09

    Annemarie:

    Willemijn, Wat gaaf dat je in de kerk je naam hebt uitgesproken, mensen voor je klappen en lekker dansen met een oude vrouw. Gewoon opgenomen in het dorp dus. Geweldig.
    Je schrijft heerlijk, alsof je tegenover mij zit te praten. Het is genieten om dit te lezen. Wat doe je het goed en wat pak je het goed op. TOP. Slaap lekker in je heerlijke bedje vannacht!

  • 10 December 2013 - 19:16

    Elja:

    Hi lieve willlll,

    Leuk om je verhalen te lezen, en wat heerlijk op z'n willemijns haha! Ik ben ontzettend benieuwd naar meer verhalen, en naar foto's! Hou je taai, en spreek je snel!

    dikke kus

Verslag uit: Ghana, Wulugu

Willemijn

------

Actief sinds 25 Sept. 2013
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 9262

Voorgaande reizen:

23 November 2013 - 26 April 2013

willemijn experience africa

Landen bezocht: