gebeurtenissen feestdagen etc. - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Willemijn Engelen - WaarBenJij.nu gebeurtenissen feestdagen etc. - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Willemijn Engelen - WaarBenJij.nu

gebeurtenissen feestdagen etc.

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

04 Januari 2014 | Ghana, Wulugu

hee lieve mensen!
Voor degene die ik nog niet gesproken heb: ik hoop dat jullie fijne feeatdagen hebben gehad en wens jullie het aller beste voor 2014!



En sorry ik heb jullie niet echt goed op de hoogte gehouden..
Ik had eerlijk gezegd niet echt zin om zo'n lang verhaal te gaan schrijven elke keer.


ik heb veel mee gemaakt veel gezien gehoord gedaan en vind overal ook van alles van maar als ik het per dag ga besprekn weet ik van me zelf dan ga ik te veel typen en dan is de helft niet relevant om te vertellen wat me dan stoort en dat is nu ook al het geval en vind bloggen best lastig! Heb niet lang de tijd om aan de blog te werken (niet dat ik dt wil) maar hij word dus toch nooit zo als ik het had wilen of kunnen typen dus ik maak er maar gewoon wat van! Lekker chaotisch, lekker eigen dus haha-.-

de feestdagen
even over mijn feest dagen!
Jullie hebbn natuurlijk allemaal twee weken vakantie en eten belachelijk veel lekkere dingen en zijn lekker met de familie of met het gezin. maar hier Zijn we gewoon naar het weeshuis gegaan en hebben we alleen een zondag aan bolga tanga besteed om even lekker te lunchen en te skypen met thuis! en een zondag en maandag voor oud en nieuw vrij gehad voor een national park! Maar met kerst waren we natuurlijk gewoon bij de kinderen en het gastgezin! En dat is prima, hun een leuke kerst bezorgen dus!
we zijn zondag 29 december en maandag 30 december in Mole national park geweest, wat echt super gaaf was!
het begon al mooi toen de man die aan de weg stopte voor het lift signaal en ons wel naar tamale kon brengen en uit eindelijk zelfs verder bracht dan tamale en dat helemaal gratis. Hij was een erg toffe ghanees die rond zn 20ste naar canada was verhuisd! Dus we konden goed met hem praten hij had van alles meegemaakt. Mee doen aan de olympische spelen met boxen tot jonge soldaat in het ghanese leger, een huis vrouw en kind in accra maar ook in toronto. Hij heel erg aardig was, en een flinke auto dus we konden ook een keer prima zitten tijdens een reis! En doordat hij ons verder bracht konden we wel 5 uur eerder bij het mole motel aankomen. gelijk even geluncht. ohhhh wat was dat lekker ..
even geen droog brood met boter maar we aten een goeie sandwich!:O geweldig! toen even een duik genomen in het zwembad en al (door de eerdere aankomst )een loopsafari kunnen doen, wat een zeer geslaagde was trouwens! olifanten krokodillen wilde zwijnen bavianen gieren en vele bushbocks van dichtbij kunnen bewonderen. Dat was wel erg leuk!
Die avond ook heerlijk kunnen eten en ondanks de infectie?( Of wat he ook is) in mn ogen waardoor ik af en toe wakker werd en mn ogen niet meer open kreeg toch wel oke geslapen.
die ochtend vroeg weer een loopsafari gedaan en naast olifanten krokodillen bushbock wildezwijnen bavianen en een waterbuck ook nog een hyena mogen spotten! wat echt niet vaak voor komt en prachtig is om te zien. dus dat was een geslaagde safari in mole!
de rest van de dag lekker gezwommen gelezen en in de zon gelegen. en van af het zwembad kunnen kijken naar de prachtige natuur en de olifanten kunnen zien zwemmen in het water.
Er zijn ook vele bezoekers die geen olifant zien maar in deze tijd van het jaar is het droog en moeten de olifanten richting het water wat van af het zwemba te zien is, dus hadden geluk en hebben we veel olifanten kunnen bewonderen.
Die nacht op de bus naar tamale gestapt om oud& nieuw te vieren.
Serieus om half 3 in de nacht werdn we gewekt en konden we en paar uur lang shaken in een stoffige bus! Wat door tamale gelopen en Die avond met margit marthe en ilse afgesproken eerst naar een restaurant te gaan voor avond eten waar een dans en muziek voorstelling bij was! Dat was wel leuk en dan zouden we naar een dakterras gaan bij een digipass. Bar&restaurant!
(Margit zat twee weken bij ons op het project en heeft marthe en ilse hier in ghana ontmoet en zo is er een groepje ontstaan. Goed na het eten om 11 uur mama even een gelukkig nieuwjaar gewenst en om Half 12 naar het dakterras gegaan! Drankjes gehaald gedanst gezelligheid en gelachen, en om 12 uur een champagne los geknalt , vuurwerk gezien en een leuke nacht gehad!
Het vuurwerk was niet zo veel en mooi als in nederland maar ik vond het gewelsig! Alle ghanese zeiden datze niet aan vuurwerk deden nou er was wel vuurwerk!
Zelfs iiemand die in tamale zelf woonde wist niks van vuurwerk! Heeel gek. Maarja het is ook alleen in de stad te zien want het komt niet hoog en daar zijn gewoon jongeren die dan vuurwek afsteken en eventueel hotels restaurants ofo die het doen! en als je niet naar de stad gaat krijg je dat dus niet mee.
Het vuurwerk komt hier trouwens eerder laag dan hoog! Hartstikke gevaarlijk! Kaarsrecht de lucht in schieten ze ook niet allemaal dus voor je het weet heb je nog brandende resten op je vallen! Ook ontstonden er op straat vele ruzies en waren er twee groepen die elkaar bekogelde met vuurwerk, er kwam nog een politie auto met daar achter een leger auto met soldaten toen gingen vele herrie schoppers er van door, grote groepen jongens rende weg! De auto's waren al gauw door geredn en bnog niet iedereen was weg du het was nog niet helemaal over met het gedoe maar goed ik heb er nie veel meer naar gekeken en van mn avond genoten! En opgepast voor de vuuurpijlen natuurlijk, nee grapje het viel wel mee en we hbben het overleefd! Nou moet ik niet te vroeg juichen want nadat we het dakterras verlieten Zijn we naar een club gegaan. Even over die club, wat een lelijke danspasjes hier zeg en wat een bijzonder volk! Niet alleen de ghanezen maar ook die vrijwilligers die typische vrijwilligers die hier dan ineens helemaal hun draai vinden met elke ghanees. En vreselijk staan te genieten als ze aan het dansen zikn met een ghanees, en dan als lompe lelijke blanke zich stom staat te bewegen! Haha ohh ik schaamde me gewoon! De afritsbroek nog net thuis gelaten weet je wel! Maar goed anne en ik waren vet moe omdat we al meer dan 24 uur wakker waren en besloten dus eerder naar huis te gaan dan margit ilse en marthe. Aan de weg een taxi willen stoppen maar toen liepen we eigenlijk al stuk langs de weg die redelijk druk is! al wachtend op de taxi en lopend richting ons guesthouse, zagen we iemand achter ons lopen! (Het is lastig te vertellen want het ging zo snel) maar hij riep dingen en kwam aan renen wij rende weg maar hij riep alsof er wat was en stonden even stil hij rende op ons af had anne vast ik rende er op af, maakte een soort uithalende beweging hij greep ook naar mijn mobiel probeerde anne te slaan en weet ik het! Ma anne raakte los en we zette hem op het sprinten. Al schreeuwend om hulp renden we oer de weg heen! Iets verder zagen we kraampjes die licht gaven maar die waren natuurlijk gesloten en was niemand te bekennen ik zag de man meerennnen aan de linker kant van de weg hij rende ook hard! En in het donker dus ik kon hem niet altijd zien en wilde ook door sprinten dus kon niet veel omkijken! Uiteidelijk kwam er iemand aanlopen rechts van de weg en zagen we in de verte een taxi! We riepen taxi taxi! en riepen dat er een man achter ons aan zat!
Midden op de wegde taxi gestopt, die kwam aanrijden op de linker helft van de weg. Maar kon daar niet gaan staan liften die man was nog ergens links van de weg mee gerend en wij hebben rechts van de weg gerent, dus vandaar midden op de weg! Snel vertelt aan de meneer wat er aan de hand was, en jongen die rechts aankwam lopen vroeg ook wat er was en stapte ook in en zo werden we veilig naar ons guesthouse gebracht. Aangezien wij redelijk heftig en snel reageerde en de sukkelige man die ons achtervolgde eigenlijk geen goede plan van aan pak had tegen ons twee hebbn we mooi kunnen ontkomen aan ja wat was nou precies zn bedoeling? Denk de camera en mobiel etc. Maar de zinnen die hij uitkraamde sloegen nergens op! En hij was stom alleen en als wij al rennend roepen om hulp is de eerste beste ghanees ons aan het helpen dus hij had ook niet veel kunnen beginnen want ook zat het er aan te komen dat er snel een taxi of wat dan ook aan kwam waar door we geholpen konden worden! En trouwens dan was onze camera weg oke klote maar op dat moment denk je daar niet aan en al hij begint te slaan weet je niet wat je overkomt en denk en denk je ik ga dood als ik nu niet weg ren en denk je dat er nooit maar dan ook nooit nog een taxi of mens in de buurt is , vooral als je net ergens op een redelijk afgelegen donker stuk bent. Haha ja het was schrikken maar viel uiteindelijk mee!

Goed die middagnaar wulugu gedaan, en vanaf 2 januari wee lekker naar het weeshuis!

de week er voor was vooral
veel met de kinderen en hadden we natuurlijk de kerst:
Het gastgezin was niet echt druk bezig met onze aanwezigheid en deed vooral wat ze normaal doen met kerst. en dat was eigenlijk een beetje simpel.
ja leuk geit slachten en eten maar ze hebben hier NIET de gewoonte om samen te eten aan tafel dus dan is dat dus ook totaal geen gezellig gebeuren en geniet men gewoon wat geit en rijst.
rijst? ja alweer die saaie smaak.
geit? bah wat is dat smerig! Nou hoe dat dan precies liep:

Het begon met Kerstavond naar de kerk, dat was weer luisteren naar iedereen die wat wou zingen en wat was het weer vals, maar wel leuk om weer iedereen te zien dansen zingen en plezier hebben. Maar al vaak gezien dus was na uurje weer lekker naar huis om te slapen. Eerste kerstdag wakker geworden en het geitje wat al een week klaar stond in de compound dood aangetroffen. Wachtend op het ontbijt alle botten en ingewanden kunnen bekijken. Heerlijk!
Toen naar het wees huis gegaan!
Margit had wat drinken en lekkers voor de kids dat was erg leuk, en vooral omdat je ze daar echt van ziet genieten en ziet dat ze het later ook met elkaar delen zonder enkele problemen. ook wel hier en daar met niet weeskinderen maar dat is ook niet zo erg wnat het is niet zo dat hun het wel goed voor elkaar hebben. Dat zijn ook hartstikke zielige kinderen!
Goed toen zijn we begonnen met stuk voor stuk een negen meter lange kleur plaat kleuren! Een leuke eerste kerstdag dus, thuis gekomen wat gegetenen ook een stukje geit. Gadverdamme wat smerig en die lucht de hele dag. En ik had ook de afgelopen dagen vele kippen geslacht zien worden voor de families en vrienden word hier namelijk altijd eten gemaakt en vervolgens gegeven (dat word ds niet gezellig samen gegeten). Ik was er die avond ook wel even goed misselijk van en verlangde erg naar thuis waar ze gezellig kerst aan het vieren waren en van lekker eten aan het genieten waren.
Tweede kerstdag
Ik heb met de kinderen al van te voren uitgeknipte kerstbomen,kerstballen en kerststerren versiert me stiften en stikkers. Anne maakte een slinger van gekleurde papieren strookjes en margit maakte de 9 meter lange kleurplaat af.
Dat wa erg leuk!
De dag er na was wat minder
Uren pomper weer die ton moeten vullen.. Hij is 250liter trouwens gezien op de blauwe ton! Stond er blijkbaar gewoon op, haha.
Maarja voor dat wij aan de beurt zijn met pompen ben je twee uur verder want die vrouwen hier pompen eerst hard dan word het ze natuurlijk te zwaar pomprn ze allemaal wat minder hard komt e minder water en dnken ze dat het water op is en gaan we weer kwartier op niks lopen wachten! Ik ben maar gaan pompen en iedereen keek me aan van ja hallo er is geen water hoor. En ja hoor er kwam water uit!
Zo irritant..
Nou uiteindelijk dus onze jerry can gevult en steeds naar de ton gebracht maar men wat is dat zwaar en die kinderen helpen haast niet! Belachrelijk! Ik kom hier niet om elke dag een heledag water te pompen!
Een keer isdat oke maar ik ga daar niet de rest van de tijd mee volmaken we waren allemaal kapot, mn armen trilde bij het berichtjes typen op mn mobiel het was warm we waren he er niet mee eens ho dat hier gaat. wilde naar huis. Mijn ketting en trappers waren kapot dus kon lekker met een wagen mee! Dat was wel even fijn! Lekker niet dat vreselijke lange stuk fietsen ik was helemaal kapot dus dat was echt chill! Gewoon 250 liter water gepompt.
Goed de dag erna geen water gehaald maar lekker alle dertig kinderen omgetoverd tot tijgers, vlinders en prinsesjes!
Anne was er wat beter in dan ik! Al was en totale resultaat super leuk maar je kon wel zien dat er wat kinderen minder mooi gesminkt waren haha. Ik ben echt niet goed in verven en knutselen enzo!
Toen was de dag alweer om en Gingen we naar huis in pakken voor mole en tamale
En daar heb ik net over vertelt
De tijd hier zit er bijna op
Nu gaan we dagen een lieje zingen een les geven en wat knutselen met een van de drie groepen!
Dat wisselen we perdag af en dan gaan we met de hele groep iets leuks doen!
Gister bijvoorbeeld groep twee les gegeven..Nou dat was weer een ramp. Het alfabet kunnen ze zeggen maar nie goed schrijven o helemaal niet schrijven. Als ik de lette k aanwijs is het het hele alfabet af gaan tot dat ze weten dat ik dus letter k aanwijs. Ohhh wat een ramp. Nou wiskunde
Ik zei twee plus drir
Ze roepen dan vervolgens allemaal wat 4 5 6 7
Ik zei nee je hebt twee en je hbt drie liet mn vingers zien en telde het totaal op 1 2 3 4 5
2 + 3 = 5
De een begrijpt het beter dab de ander maar dit zijn kinderen van 8 9 10 jaar. Die of wel of niet kunnen hoofdrekenen. Vrijwel allemaal niet! Bij niemand gaat hrt zonder handen en voeten! Meisjes van 12 die uren over 8 + 9 doen het is toch te triest voor woorden!
Ik had toen allang gedacht dat dat 17 is.. ze lopen zo achter,
En nog net random letters uit het alfabet kunnen herkennen!
Ik schreef al werkstukken over vlinders, magnetisme, fotosynthese en ga maardoor!
Er zat ook een jongen van acht bij toen ik zei dat twee plus drie vijf was en hij vijf moest opschrijven kwam ik er achter dat hij niet eens wist welk cijfertje vijf was
Ohhhhhh neee nog zo een! Weer terug naar de basis!
1= one
2 = two
Etc

Ja het is niet makkelijk!
Maar bij sommige kinderen merk ik vooruitgang en dat is fijn! Jammer dat het zo moet dat deze kleine vooruitgang geen groot verschil kan maken en dat die kinderen zo toch weer hartstikke slecht les krijgen en nooit goed op leeftijd zullen presteren! Ja weet ik veel lastig uitleggen maar ben blij dat we met ze aan hun taal en wiskunde werken! Al is het nog maar de basis en zijn ze 12. Je ziet verandering en het is gewoon oefenen oefenen oefenen en dat gaan we met ze doen! Iniedereval iemand die het met ze doet, en het is wel goed voor ze dus dat vind ik fijn!

Ik zal eimd van de week nog wat schrijen over de laatste week hier! Wens me succes
Ik ga genieten van de kids en mn best voor ze doen!
Liefs
Willemijn


  • 04 Januari 2014 - 10:49

    Engelen:

    Je heb toch stevig je best gedaan om jouw ervaringen op te schrijven, een lang verhaal en zullen het eens rustig lezen, fijn dat je het gevoel hebt dat je daar voor de kinderen iets kunt betekenen . het ga je goed en alle goeds vanuit Zutphen oma opa Engelen.

  • 04 Januari 2014 - 22:18

    Annemarie:

    wow, wat doe je het toch goed. complimenten. !!!

  • 04 Januari 2014 - 22:53

    Jacq Buhler:

    Goed bezig dear, leuk om al je belevenissen te lezen. Soms lijkt het of ik je hóór, hahaha!! Geniet! X

  • 13 Januari 2014 - 18:55

    Elja Holtgrefe:

    toppppppppertje! trots op je meid!

Verslag uit: Ghana, Wulugu

Willemijn

------

Actief sinds 25 Sept. 2013
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 9258

Voorgaande reizen:

23 November 2013 - 26 April 2013

willemijn experience africa

Landen bezocht: