een shit week! - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Willemijn Engelen - WaarBenJij.nu een shit week! - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Willemijn Engelen - WaarBenJij.nu

een shit week!

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

18 December 2013 | Ghana, Wulugu

hee allemaal!

Super leuk al die reacties mailtjes en whatsappjes! Bedankt! Dat is erg leuk.
Euhm waar zal ik eens beginnen.. Het was een aparte week. maandag dinsdag en woensdag naar het weeshuis geweest! Woensdag begon ik langzaam ziek te worden,maar kon ik prima naar het weeshuis.
We hebben samen een andere waterput opgezocht.. Dit was een pomp dat werkte sneller en had schoner water. Later, toen de kinderen vrij waren, zijn we met de kinderen water gaan halen. Dit gebeurt vooral met de meisjes trouwens, er lopen soms wel jongens mee maar die hoeven dat volgens mij niet te doen, het dingen op hoofden dragen gebeurt door vrouwen... En elk meisje dat oud genoeg is om een emmertje of een bak op haar hoofd te dragen doet mee. Wat een prachtig gezicht, al die meiden met al die liters water op hun hoofden. En wat is dat zwaar, mijn hemel, je kan wel zeggen dat ze niet anders gewend zijn, dat begrijp ik ook wel.. maar voor sommige is het toch nog wel lastig. En begrijpelijk, het is ook wel heel eeg zwaar en moeilijk. Goed bij het weeshuis aangekomen was de blauwe ton bijna vol. ( ik zou nog uitrekenen of vragen hoeveel liter dat ongeveer is, maar dat weet niemand en er is nergens een meetlat om vervolgens even mijn wiskundeknobbel te gebruiken dus helaas.)
Toen zijn we nog een keer gegaan en hebben we meer water opgehaald dan in de ton dus besloten de kinderen te wassen. De kleine kinderen dan, een blok zeep een bak water en laten zien hoe je je goed wast. Dat was erg leuk.
Anne begon met wassen en ik met afdrogen.
Geweldig. Kopje onder, water over ze heen, in smeren met zeep en afspoelen. Dat hebben we bij elk kleintje gedaan.. Ofnouja bijna allemaal want de ene had er meer moeite mee dan de ander, toch al een beetje verlegen. maar uiteindelijk kwam er een geweldige glimlach onder de handoek vandaan.want tuurlijk vonden ze het fijn, even badderen en dan ook nog met hulp. het was voor sommige gewoon wat spannend!
Vervolgens was de oudste jongen een beetje stoer aan het doen en aan het ouwehoeren dat wij moesten badderen. Anne en ik besloten hem ook maar eens even in bad te stoppen. De een bij de armen da ander bij de benen haha iedereen deed mee, haha daar werd hij wel even stil van maar de hele groep ging los!
wat trouwens erg bijzonder was, was dat je na het helpen badderen en lekker afdrogen van de kids deze toch wat anders tegen je deden. meer open waren en naar je toe kwamen erg leuk. Ze vonden het echt wel fijn! Vond ik vroeger ook als ik als kleine draak het watervuit kwam en naar mama kon rennen en die met een handoek me gelijk droog en warm maakte, toch?! Haha lijkt net moeders kindje nu maar deze kimdere maken zulke dingen dus nooit mee! Nooit een vader of moeder die hun instopt, helpt met douchen of helpt met lezen en de tafels.
Kortom leuk dagje! Helaas was dat die nacht al afgelopen! Ik was toch erg ziek en moest vaak naar de wc! De volgende dag konden Anne en ik mee naar een begravenis helaas was ik nog veel naar de wc aan het gaan hollen en ziek op bed aan het liggen. Dus kon ik er niet bij zijn . Die dag heb ik gebrobeerd mn lichaam te vullen met O.R.S en drinkboulljon. Anders zou ik nog wel eens kunnen uitdrogen dus dat zo veel mogelijk proberen te nemen. Het kwam er die avond ook niet van om te eten, ik was een misselijk wrak aan tafel. Als avond eten ors en drinkboulljon genomen maar helaas kwam dat er doormiddel van overgeven snel uit die avond dus dat hielp ook niet echt. Er van uitgaan dat ik die dag wel iets had op genomen viel ik in slaap. De volgend dag om half 6 uit bed gegaan om vroeg naar tamale te gaan met een trotro. Dat hadden we al gepland omdat het ziekenhuis in tamale wel goed blijkt te zijn en anne met vreslijke pijn in dr knieen loopt. Dat kwam voor mij goed uit want ik voelde me nog slecht deze vrijdag dus kon ik ook even lang de dokter. Nadat ik een hapje had gegeten en wat had gedronken kwam dat er al wachtend op een trotro door overgeven weer uit. Wat een ellendige morgen! ik voelde me erg slecht, want alle voor het ontbijt was er nog in de nacht en vroege morgen uit gekomen. Dus ik was erg leeg, zo voelde ik me ook slapjes en leeg! Bleh vet irritant dus Ohja die klote ochtend mn mobiel ook nog uit een bak water moeten vissen.. Dus video's foto's contacten berichten gesprekken apps ga zo maar door.. alles verloren. Een eckte Vrijdag de dertiende dus.
In tamale aangekomen en vervolgens uren gewacht totdat ik eindelijk een dokter kon zien. En die wou alleen maar pilln geven die ik al had en een antimalaria kuur.. Maar ik wilde eerst de test gaan doen voordat ik aan al die rotzooi begon. Best logisch toch? Test gedaan volgende dag gebeld voor het resultaat en geen malaria. (laat mij maar voor dokter spelen prutser, want er is dus wat anders aan de hand.. Ging er door me heen) maar die avond nog wel vanaf het avond eten tot het ontbijt wel 15 keer de wc gezien. Ik was blij dat we in een hotel waren waardoor ik een goeie toilet had en niet zo ver moest lopen als bij het gast gezin. De nacht verliep weer zo: In bed, buikkrampen, uit bed en dan naar de wc.. dit de hele nacht door.

Devolgende dag ook nietvan het zwembad kunnen genieten. Wel van het douchen.. Maar ik wou anne niet laten vervelen seze dag dus heb geprobeerd om mee tamale in te gaan en dat lukte deze bikkel natuurlijk aardig nog, heb trouwens even een telefoon gekocht (de nokia asha 201, klinkt geweldig. Maar ik kan dr nog geen blog op typen. Notities te kort die kan je vervolgens nergens in samenvoegen heeel irritant) daarna En gepint. Nog even een marktje opgezocht en toen naar een guesthouse dichtbij stad gegaan. even relaxen en toen kwamen twee nederlandse meisjes waarvan 1 met ons mee naar het noorden zou gaan. We hebben samen met z'n vieren wat gegeten, nouja wat gegeten mag ik niet zeggen. Gewoon een bordje patat en pizza voor mij en anne. Chill, In nederland zou ik er vast niet zo van genoten hebben, omdat die dan nie lekker genoeg zou zijn. Maar nu vind ik het toch wel heel erg lekker. Mennnn wat lekker even geen rijst!
Chulll!!
daarna is anne met de 2 meiden de stad in gegaan om even wat te drinken. Ik had me zoooooo graag goed gevoelt en was dan graag meegegaan maar goed ik heb die avond en nacht wel 20 keer met vreselijke pijn de wc bezocht. Dat is natuurlijk ook leuk -.-
naja niks aan te doen die ochtend is een meisje naar accra gegaan want haar tijd hier zat er op. En daarna zijn margit anne en ik over gebleven. Ik ben in mn eentje in een bus naar wulugu gestapt en ben niet mee geweest met anne en margit om even de stad in te gaan en wat dingen te doen! puur omdat ik me te slecht voelde.jammer weer wat gemist door de ziekte . Die zondag maandag dinsdag woensdag bleef ik ziek bij het gast gezin.
Het is waarschijnlijk een voedselinfectie ? Nouja ik verzin natuurlijk ook maar wat! Hoe hier eten word gemaakt dat zou in nederland gelijk gemeld worden bij een if andere voedsel instantie. En het lichaam van alle mensen hier Is daar aangewend, dan kan beetje zand of slecht verzorgd vlees geen kwaad. Maar bij mij wel.
Ik ben nu in ieder geval al een week ziek, en heb sinds vandaag iets van antibiotica dus hopelijk helpt en kan ik morgen mee naar het weeshuis! Want daar ben ik nu wel weer aan toe! Lekker leuk doen met die kids wat knutselen vooral wat leren en af en toe sporten! Iniedergeval niet op bed liggen hoop ik want daar ben ik helemaal klaar mee
op een goede nacht rust hopen en het verhaal is niet zo mooi geworden. Ik had nog wel even kunnen vertellen over hoe dat allemaal in zn werk ging bij het ziekenhuis, maar dat is wel veel en jullie begrijpen vast dat ik daar nu geen zin in heb. En het is ook net zo heel bijzondee maar wel totaal anders dan hoe het thuis gaat natuurlijk! Maar dat komt wel als ik straks een tijdje werk in het ziekenhuis

Lataaaaah

  • 19 December 2013 - 16:13

    Tante Carla:

    Hi Lief nichtje,

    Wat 'n ellende dat je zo ziek bent. Ik hoop dat je je inmiddels weer 'n beetje okay voelt. Ik heb echt 'n beetje met je te doen, maar vind het wel heel stoer hoe je ermee omgaat. Man, ik had toen ik jong was al 10x een ticket naar huis geboekt (nu trouwens nog :-)). Je kunt wel trots zijn op jezelf. Hoe is het met de knie van je vriendin.

    Hier gaat alles 'n beetje z'n gangetje. Pepijn loopt 'n beetje te klooien met zijn studie en Anouk gaat gelukkig goed. Ik moet nog 'n paar daagjes werken en dan heb ik anderhalve week vakantie, HEERLIJK.

    Oma heeft al vier weken erg veel last van haar rug, dus dat ik wel heel vervelend. Ze zit onder de morfine, dus loopt de hele dag half-stoned rond. Hopelijk knapt ze snel weer een beetje op, want echt een vrolijke noot is het niet op dit moment. Het moet wel een beetje gezellig worden aan de kerst-dis.

    Ik kan niet lang mailen wat ik zit om mn werk. Ik blijf je via internet zeker volgen en zal binnenkort een wat langer berichtje sturen.

    Dikke kus Carla

  • 03 Januari 2014 - 11:57

    Engelen Theo Sr:

    Beste Willemijn.
    Al jou verhalen lezende blijft het toch een hele uitdaging en geen makkelijke opgave. wij kunnen het lezen uit jouw verhalen maar wat is er dan een groot verschil op deze wereld . wat doet ons rijke westen aan deze toch grote armoede .We hopen dat jouw gezondheid weer op orde is , zodat je de goede bedoelingen van jouw grote uitdaging weer kunt oppakken . Wij zijn weer terug van onze kerst vakantie ,met het hele gezin en genoten van het mooie gebied en het pracht hotel in het Sauerland . Natuurlijk met de nodige discussies ,overigens welbekend en niet altijd even gezellig .Maar toch fijn dat we het samen mogen en kunnen beleven.

    Veel nieuw is er verder niet
    Ja het bekende vuurwerk o.a bij Jan v.d Krent restaurant heeft de eigenaar twee vingers moeten verliezen ,het restaurant zat vol met ook veel kinderen.
    Ook is er in onze buurt veel ingebroken 16 Maal in Zutphen waarvan 6 in onze buurt , en ook bij ons thuis via de heg is eerst op het terras het vlieggordijn er afgehaald vervolgens via de tuindeur open gebroken, (wel de bekende Kerstgroep keurig verschoven ) men is boven geweest maar door dat het alarm is afgegaan zijn de dader(s) gevlucht , natuurlijk veel laden open op zoek naar ??? en toch niets gemist, aanvankelijk dachten wij de paspoorten. De recherche en vervolgens heeft de politie na onze thuis komst gisteren proces verbaal opgemaakt ,Oma dacht mogelijk nog in de auto de paspoorten op een geheim plekje en inderdaad ook dus terug.

    Tot slot van Oma en Opa alle goeds in het nieuwe jaar ,goede gezondheid en nog een voorspoedige reis naar Tanzania .
    met veel groeten uit het verre Zutphen Oma en Opa Engelen

Verslag uit: Ghana, Wulugu

Willemijn

------

Actief sinds 25 Sept. 2013
Verslag gelezen: 635
Totaal aantal bezoekers 9276

Voorgaande reizen:

23 November 2013 - 26 April 2013

willemijn experience africa

Landen bezocht: