blog over het weekend en over de komende tijd - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Willemijn Engelen - WaarBenJij.nu blog over het weekend en over de komende tijd - Reisverslag uit Wulugu, Ghana van Willemijn Engelen - WaarBenJij.nu

blog over het weekend en over de komende tijd

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

30 November 2013 | Ghana, Wulugu

lieve allemaal!
even snel wat over het weekend:
ik zat wel met een aantal vragen in mn hoofd als: wat gaan we hier de komende weken doen? wat willen we bereiken? wat zien we graag anders? en natuurlijk ook: wat is haalbaar?
nou we hadden vernomen dat iets verder op een beter weeshuis was..
beter? nou dus anne en ik zijn de volgende dag ( zaterdags) gelijk op de fiets gestapt, de rest bleef bij het gast gezin..
dus wij hardewerksters zijn naar nabaru gefietst. dat is wel echt een stuk verder dan sillinga, maar niet heeeeel veel verder ( al leek het wel heeeeeel ver door de hitte hier)
maar goed daar stond dus een weeshuis. netjes met een poort, (in sillinga is dat niet, daar lopen geiten kippen katten zo binnen, en zelfde de twee kinder kamers in) maar verder had nabaru twee kamers voor de jongens en twee kamers voor de meiden. iedereen had zn eigen bedje, alles was kleurrijk door allemaal leuke grote mooie muurschilderingen. ze hadden een ventilator en lamp. er werd goed schoongemaakt een keer in de week en het werd ook goed schoon gehouden. er was een mooie binnenplaats van steen, twee nette douches, mooie kamer ingericht vior alle boekjes spellen en schriften en pennen. er waren ook betere bankjes etc. dit was drie jaar terug neer gezet door vrijwilligers. maar goed de locatie was om trots op te zijn dus die werd ook netjes en goed onderhouden.
we schoten er niet veel mee op. want ja als wij dat ook willen betekent dat: geld inzamelen.
daar kunnen we nu weinig mee.
maar goed dat is ook fijn om dat even duidelijk te hebben voor jezelf.
de sfeer in dat dorp was trouwens erg leuk iedereen schreeuwde vriendelijke dingen naar ons en zwaaide... echt gaaf (maar te ondertussen toch beetje raar eng apart enzo) ook veel oudere mensen begroetten ons, het zijn niet alleen de kinderen die onze aanwezigheid waarderen of leuk vinden of dankbaar zijn of wat het ook zijn mag. je voelt je iniedergeval welkom en dat is wel fijn.
verder: nou wat willen we dan? we willen ze graag wat leren en goede plannen maken om leuke en leerzame spellen en opdrachten te doen!! dat is haalbaar leuk en kunnen we tijd in stoppen!
we zijn langs het schooltje in sillinga geweest. hebben een afspraak gemaakt dat we in de vakantie onze weeskinderen les kunnen geven uit de boeken die de leraren daar ook gebruiken. we hebben wiskunde en engels geregeld, in allemaal verschillende niveau's..
we mogen die lessen trouwens ook geven in een klaslokaal. dat is natuurlijk fijn.. bord ruimte stoelen andere sfeer etc. alles aanwezig
toen ze vroegen wanneer we weg gingen, bleek veel later ook dat hun vakantie duurde tot ons vertrek -.-..goh wat toevallig zeg...

maar goed we zien wel hoe dat gaat lopen met andere kinderen! denk dat het voor ons niet haalbaar is om 115 kinderen les te geven haha.maarja we hebben duidelijk aangegeven dat we alleen de weeskinderen bijles/extra les gaan geven. we hebben iniedergeval een doel.
dus dinsdag gaan we daar de boeken ophalen en gaan anne en ik even wat voorbereidingen treffen. de kinderen zaten nu in hun examenweek dus daarom konden we pas na deze week echt wat les geven. maar dat zal dus tijdens de vakantie zijn.
maar goed dat is ons plan. we hebben een plan!!.. dat is fijn.
verder hebben we zondag de markt op gezocht met de andere drie meiden die hier nog maar voor eventjes zitten. vies lelijk chaos en armoede was het op de markt. pinnen kon niet de bank was leeg.. de taxi stopte onderweg want die proesterde eventjes niet meer vooruit. na wat gesleutel kon die weer verder voor uit proesteren. maar goed het is dus echt een groot avontuur hier ... maandag hebben we onze maten op laten meten om een jurkje te laten maken van de stof die gekocht is op de markt in wale wale.
(resultaat komt nog)
en hebben we water gehaald (wat is dat zwaar zeg.. foto's komen nog) en de kamers van de kinderen schoon gemaakt . IEEEEEWL wat een stof wat een zand wat een vieze matjes.. bleghhh
maar goed het was aan het eind in ieder geval wat minder stoffig en alle vieze kippenkeutels waren ook de kamer uitgeveegd. helemaal schoon is daar echt onmogelijk zonder stof doek, een goede bezem en nieuwe matjes. maar het wat veel beter dan eerst dat wel.

we hebben wel bedacht dat we misschien nog een keer tijd en geld kunnen vinden om verf te halen om de jongens en meisjes kamer wat kleur te geven. maarja we zullen zien

verder gaan we nu nog even spelen met de kinderen, waterhalen uit de waterput, en kleding wassen etc. en in de vakantie is er tijd om wat lesjes te geven...
duidelijk en fijn beeld voor de komende tijd.

nu is het ook even afgelopen met bloggen.
komen nog wel een keer wat over het dorpje hier,over het gast gezin, en hoe het er voorstaat in het weeshuis!
maar daar heb ik nog een hele lange tijd voor om daar eens iets over te schrijven.
veel liefs!

bedankt voor alle lieve berichtjes mailtjes en reacties!
ik ben zeker aan het genieten hier, als is dat soms wat lastig hier.. als je goed om je heen kijkt!

lataaaaaaaah

• 04 December 2013 - 10:40

Mama:

Goed bezig! Je maakt er echt wat van ondanks alles. Hoe leerzaam is dat. Liefs mam

• 08 December 2013 - 11:04

Peter:

Hoi willemijn, heb al je blogs gelezen, dat was ff wennen daar ! Rechtstreeks uit het luxe leventje hier zo de harde werkelijkheid van afrika in. Je doet het goed, ga zo door ! Het hoeft niet groots, alle kleine dingen zijn al goed. Je schrijft zelf dat aandacht geven misschien wel het belangrijkste is. Dat kun je doen zonder geld en zo, maar door jezelf te zijn. Tover een lach op de gezichten van die kinderen ! Succes !

• 09 December 2013 - 16:47

Jessie:

Zie dat mijn peter ook al wat geschreven heeft.nou, precies, kleine dingen.
    /gebaren zijn al veel waard. Leuk om te lezen!succes! Enook veel plezier.

Verslag uit: Ghana, Wulugu

Willemijn